بهسو

معماری مدرن چیست؟

معماری مدرن چیست؟

معماری مدرن چیست؟

پاسخ به سوال "معماری مدرن چیست؟" بدون پرداختن به ریشه ها و تاریخ معماری امکانپذیر نیست. بطور کلی معماری مدرن، شاخه ای جذاب از هنر و معماری است که بیش از یک قرن، جهان را مجذوب خود کرده است. این سبک، نماد نوآوری و خلاقیت بوده و مرزهای طراحی را جابجا نموده است. در این پست وبلاگ، قصد داریم به تاریخ غنی معماری مدرن بپردازیم، ریشه های آن را ردیابی کنیم و نقاط عطف و کلیدی را که این سبک معماری را شکل داده، بررسی نماییم. این مقاله پیشگامان اولیه معماری مدرن تا جنبش های معاصر آن را بررسی می کند و در تلاش است یک دید کلی از سیر تحول معماری مدرن ارائه نماید.

ریشه ها و تأثیرات معماری مدرن و پیشگامان این سبک

معماری مدرن در پاسخ به نیازهای اجتماعی در حال تغییر و پیشرفت های تکنولوژیکی اواخر قرن نوزدهم پدیدار شد. انقلاب صنعتی تغییرات قابل توجهی در مصالح، تکنیک های ساخت و ساز و حمل و نقل ایجاد کرد و راه را برای یک جنبش جدید معماری هموار نمود. تأثیرات کلیدی پیشرفت‌های صنعتی در این دوران بر تمامی شاخه های هنری از جمله معماری بوضوح قابل ردیابی است.

معماری مدرن چیست؟

معماری مدرن سبکی از ساختمان سازی است که به فرم ساده طراحی و تاکید بر کارکرد مشهور است. این سبک طراحی معماری، در پاسخ به سبک های طراحی پیچیده، با تزیینات بیش اندازه مانند سبک‌های ویکتوریایی و گوتیک پا به عرصه گذاشت. در معماری مدرن معمولا استفاده از خطوط افقی و عمودی و آزادی بیان در طراحی معمارانه بدون توجه به ساختارهای گذشته رواج دارد.

طرد گذشته، تاکید بر خطوط عمودی و افقی، استفاده از مصالح جدید، حذف جزییات غیر ضروری و بکارگیری اشکال ساده از ویژگی های اصلی معماری مدرن است.

یکی از برجسته ترین چهره های جنبش معماری مدرن اولیه، لوئیس سالیوان، معمار آمریکایی بود که بیان عملکرد و یا کارکرد را هدف اصلی ساخت یک بنا می دانست. بطوریکه در نظر او کارکرد یک بنا ارجحیت بالاتری نسبت طراحی آن داشت. نقل قول معروف او با عنوان «فرم از عملکرد پیروی می کند» به یک اصل راهنما برای بسیاری از معماران مدرن تبدیل شد. شاگرد سالیوان، فرانک لوید رایت، این ایدئولوژی را توسعه داد و با افزودن طرح های ارگانیک به طراحی خود، هماهنگ ساختن ساختمان ها با محیط طبیعی را ترویج داد.

معماری مدرن

معماری مدرن در اروپا

معمارانی مانند لوکوربوزیه، والتر گروپیوس و لودویگ میس ون در روهه، جنبش مدرنیستی را رهبری می‌کردند و طرح‌های کارآمد، کاربردی و الهام گرفته از اشکال هندسی را رواج می‌دادند. مکتب باهاوس که توسط گروپیوس تأسیس شد، نقش مهمی در پیشبرد اصول معماری و طراحی مدرن داشت. رشد عمودی شهرها ایده ای بود که توسط لوکوربوزیه معرفی شد، ابتدا در آمریکا و اروپا رونق یافت و سپس به سراسر جهان گسترش پیدا کرد.

معماری مدرن

بازسازی پس از جنگ و سبک بین المللی

پس از ویرانی های جنگ جهانی دوم، نیاز به بازسازی سریع در بسیاری از نقاط جهان وجود داشت. فزونی تقاضای ساختمان در این دوره، سبک بین المللی را به وجود آورد که با زیبایی شناسی مینیمالیستی، استفاده از شیشه و فولاد و تأکید بر پلان های باز مشخص می شود. چهره هایی مانند آلوار آلتو و لوکوربوزیه با طرح ها و فلسفه های نمادین خود این دوران را شکل دادند. سبک بین المللی بخوبی توانست جنبش معماری مدرن را رهبری کند.

بروتالیسم و پست مدرنیسم

دهه‌های 1960 و 1970 شاهد ظهور معماری خشن و زمخت بود که به‌خاطر سازه‌های بتنی خام و آشکارش به سبک بروتالیسم معروف شد. معمارانی مانند لوئیس کان، آلیسون و پیتر اسمیتسون این سبک را در درون معماری مدرن توسعه دادند و ساختمان های مستحکم و به یاد ماندنی ایجاد کردند. با این حال، با نزدیک شدن به پایان قرن بیستم، سبک های معماری متنوع تر و پراکنده تر شدند. پست مدرنیسم، معماری خشن و زمخت مدرنیسم را به چالش کشید و ارجاعات تاریخی، نمادگرایی و استفاده از عناصر تزئینی را در قالب معماری پست مدرن اشاعه داد.

معماری مدرن

امروزه، معماری مدرن با فناوری های جدید و شیوه های طراحی پایدار به تکامل خود ادامه می دهد. معماری سبز بعنوان شاخه ای نوین از معماری مدرن بر بهره وری انرژی، استفاده از مواد تجدیدپذیر و ادغام با محیط زیست معرفی شد. همچنین استفاده از تکنولوژی بالا، بکارگیری مصالح ساختمانی پیشرفته و فناوری های نوین ظهور پیدا کرد. علاوه بر این، معماری پارامتریک از الگوریتم های کامپیوتری برای تولید طرح های پیچیده و نوآورانه مرسوم شد.

سخن پایانی

تاریخ معماری مدرن گواهی بر خلاقیت و سازگاری انسان است. معماری مدرن از آغاز فروتنانه خود در اواخر قرن نوزدهم تا جنبش های معاصر، چارچوبی را شکل داده است که منعکس کننده نیازها و آرزوهای در حال تغییر جامعه می‌باشد. همچنان که حرکت خود را به سمت آینده ادامه می‌دهیم، فکر کردن در مورد اینکه چگونه معماری مدرن به تکامل خود ادامه می‌دهد و شیوه زندگی، کار و تعامل ما با محیط اطرافمان را متحول می‌سازد، هیجان انگیز است.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره خانه هوشمند بدانید

گروه ساختمانی بهسو، با تمرکز بر سبک معماری مدرن، در تلاش است تا بناهایی ماندگار و مطابق با اصول طراحی، به یادگار بگذارد. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر، پروژه های مجموعه بهسو را مشاهده نمایید.

  1. کاتیج ویلا
  2. قو رزیدنس
  3. پگاسوس
  4. خانه دوست
  5. فونیکس
  6. دفتر مرکزی گروه ساختمانی بهسو